Pozycjonowanie przepisu kulinarnego: SEO dla przepisów

Pozycjonowanie przepisu kulinarnego

Możesz mieć najwspanialsze przepisy tego świata. Gotować przepyszne zupy, znać tajniki kuchni włoskiej, chińskiej czy francuskiej. Jednak na nic się to zda, gdy nie wypromujesz swoich przepisów wśród czytelników. To właśnie pozycjonowanie przepisu da Ci największy zwrot z inwestycji.

Dokładnie w tym momencie, gdy wpiszę w Google frazę blog kulinarny dostaję 15 000 000 wyników. Słownie: piętnaście milionów wyników!

Liczba wyszukań frazy "blog kulinarny"

Tak, przeczytaj raz jeszcze.

Dla porównania, przy frazie blog modowy wyników jest już „tylko” 259 000. To jakieś 50 razy mniejsza konkurencja.

Czy myślisz, że wśród tak dużej liczby, konkurujących ze są, blogów kulinarnych, wystarczy tylko publikować dobrej jakości treści? Że porządny przepis kulinarny obroni się sam?

Otóż muszę Cię wybudzić z tego snu.

Nikt nie dowie się o Twoich przepisach i wyczynach w kuchni, jeśli nie będziesz tego aktywnie promować!

Co to jest SEO?

SEO to optymalizacja pod kątem wyszukiwarek (z ang. Search Engine Optimization). To wszystkie zabiegi prowadzące do poprawienia widoczności i pozycji witryny internetowej w wyszukiwarkach. Im wyżej dana strona pojawia się w wynikach wyszukiwania, tym możesz liczyć na większą liczbę odwiedzających.

Większa liczba odwiedzających Twój serwis kulinarny oznacza większe zarobki dla Ciebie jako właściciela strony.

Na tym opiera się właśnie pozycjonowanie przepisu kulinarnego oraz praktycznie każdego innego typu artykułu.

By skutecznie pozycjonować blog kulinarny, musisz zrozumieć podstawy SEO i poznać sposób działania wyszukiwarek. Mówimy tu przede wszystkim o wyszukiwarce google, która zdominowała ten rynek już wiele lat temu.

Korzystają z niej niemal wszyscy użytkownicy internetu, a Ty właśnie ich szukasz. Szukasz stałych czytelników, którzy będą odwiedzać Twoje przepisy kulinarne jak najczęściej.

Chociaż istnieje wiele technik, które można wykorzystać do poprawy pozycji bloga kulinarnego, to podstawami podstaw są:

  • właściwe użycie słów kluczowych,
  • optymalizacja działania strony,
  • budowanie linków z witryn zewnętrznych,
  • optymalizacja treści pod kątem słowa kluczowego.

Te techniki to podstawa pozycjonowania przepisów kulinarnych w praktyce. Każda strategia SEO ustalana pod kątem portalu z przepisami będzie o nie zahaczała.

Pozycjonowanie bloga kulinarnego jako zbioru przepisów

Gra w SEO to gra długodystansowa. To maraton, a nie sprint.

Jasne, czasami zdarzy się, że strona fajnie pójdzie do przodu w wynikach wyszukiwania. Jednak jest to rzadkość.

Skuteczne pozycjonowanie będzie wymagało od Ciebie cierpliwości, wytrwałości i bezwzględności. Że bez względu na wszystko, choćby nie wiem co, nie poddasz się w trakcie.

Przepisy kulinarne to rdzeń Twojego bloga. To one stanowią zdecydowaną większość Twojej treści i na nich musisz się skupić w pierwszej kolejności. Tak jak ja skupiam się na treści artykułów, którą właśnie czytasz.

Musisz wiedzieć, jak zaprojektować treść przepisu i jego strukturę, by była czytelna dla robotów wyszukiwarek. To one są Twoim być albo nie być. Do tego musisz pogodzić to z wysoką jakością dla czytelnika. Bo, koniec końców, to głownie dla niego tworzysz treść przepisu.

Pozycjonowanie przepisu w wynikach wyszukiwania

Dany przepis musi mieć odpowiednią strukturę i być wyposażony w kilka niezbędnych elementów. Niektóre z nich to:

  • Odpowiedni tytuł z ograniczoną liczbą znaków (obecnie do ok. 70 znaków).
  • Właściwy krótki opis strony (meta tag description)
  • Obrazek wyróżniający wpis wzbogacony o atrybut ALT. To może być zdjęcie Twojego przepisu. Pomoże też pojawiać się w wynikach wyszukiwania Google grafika.
  • Dużo treści wewnątrz przepisu – staraj się, by było to dużo więcej tekstu niż tylko kilka ponumerowanych kroków.
  • Właściwie dobrane słowa kluczowe, które sprytnie umieścisz w treści przepisu.
  • Linki wewnętrzne i zewnętrzne (na inne strony).

Optymalizacja pod kątem wyszukiwarek (SEO) to proces ciągły, który nigdy się nie kończy. Zawsze możesz coś poprawić, coś dopisać, dołożyć zdjęcie itd. Gdy już uporasz się z wszystkimi czynnikami po Twojej stronie (on-site SEO) to pozostaje jeszcze budowanie bazy linków do Twojej strony ze stron zewnętrznych.

Tu dopiero zaczyna się zabawa. Istnieje wiele technik, które można wykorzystać do zachęcenia innych blogerów do linkowania właśnie do Twoich przepisów na potrawy. Jednym ze sposobów jest po prostu wysłanie bezpośredniego maila z prośbą lub ogłoszenie się na social mediach.

W prowadzeniu bloga kulinarnego bardzo pomaga posiadanie szerokiego grona przyjaciół z branży.

W przypadku bloga kulinarnego treścią są przede wszystkim przepisy. Dbaj o ich jakość i użyteczność, a będzie Ci łatwiej przyciągnąć odwiedzających na Twoją stronę.

Blog żywieniowy może być pełny nie tylko pysznych przepisów na potrawy, ale też wzmianek o dietach, trendach żywieniowych czy akcesoriach kuchennych. Tego typu treści z pewnością zainteresują twoich czytelników i pomogą zwiększyć zaangażowanie.

Optymalizacja przepisu pod kątem urządzeń mobilnych

Bardzo istotna z punktu widzenia SEO jest optymalizacja stron z przepisami pod kątem urządzeń mobilnych. Coraz więcej osób uzyskuje dostęp do informacji za pomocą telefonów i tabletów. Staraj się, aby Twoja strona działała na urządzeniach mobilnych bez zarzutu.

Sprawdź, czy wygląd strony nie rozjeżdża się na mniejszych ekranach oraz czy klikalne elementy nie są zbyt blisko siebie lub nie uciekły poza ekran. Znacząco utrudnia to korzystanie z witryny gdy takie błędy występują. Do tego warto zadbać i czas ładowania się strony. Na telefonach zazwyczaj mamy słabszy internet, stąd prędkość ładowania ma tutaj jeszcze większe znaczenie.

Co rozumiem przez przepisy kulinarne?

Przepis kulinarny to pojedynczy artykuł na stronie (na blogu lub portalu) który zawiera zestawienie składników niezbędnych do przygotowania danej potrawy oraz szczegółową instrukcję jej wykonania. Im bardziej rozbudowana i szczegółowa instrukcja, tym lepiej i tym dłuższą treść jesteśmy w stanie wyprodukować.

Wyszukiwarce Google bardzo podobają się dłuższe teksty z obrazkami, jasną strukturą i wyraźnymi nagłówkami sekcji. Tak samo powinno się tworzyć przepis w internecie.

Niektórzy są zdania, że treści powinny być krótkie i zjadliwe, bo długich nikt nie czyta. I tu mógłbym się zgodzić, gdybym nie widział wyników. Dłuższe i bogatsze teksty zawsze przebijaję te krótsze!

Wpisz sobie „Niedziele handlowe 2023” i zobaczysz, że zamiast odpowiedzi w formie jednej krótkiej listy, wygrywa strona z mnogością opisów i całą historią niedziel handlowych w Polsce.

Długie teksty wygrywają czytelników. Kropka.

W przypadku przepisu kulinarnego Twój wpis będzie postrzegany przede wszystkim jako źródło informacji i inspiracji. Postaraj się zamieścić w nim jak najwięcej informacji kontekstowych. Np. zamiast „obierz ziemniaki” napisz krótką instrukcję „obierania ziemniaków”.

Słowa kluczowe w przepisie a blog kulinarny

Mówiąc o blogach kulinarnych i SEO, ważną częścią procesu tworzenia przepisu kulinarnego jest odpowiednie dobranie słów kluczowych. Słowa kluczowe to wyrażenia i terminy, których ludzie używają, kiedy szukają w sieci i które powinny być związane z produktami lub usługami, które oferujesz.

Twoim produktem jest przepis na wyjątkowe danie, stąd tak musisz zacząć go traktować. Jak produkt, który sprzedajesz ludziom. Im lepiej dobierzesz go w pasujące i obiecujące słowa kluczowe, tym łatwiej będzie Ci zdobyć czytelników.

Budowanie bazy linków przychodzących

Ważny, niemal niezbędny element SEO przepisów kulinarnych to budowanie linków z witryn zewnętrznych.

Linki z innych stron działają jak głosy dla Twojej witryny i pomagają wyszukiwarkom określić Twój autorytet w temacie gotowania, pieczenia czy smażenia. Aby budować linki, możesz po prostu napisać do kolegów i koleżanek z branży, z prośbą o zamieszczenie linka. Możesz też kupić linki reklamowe na innych stronach lub samodzielnie zdobywać linki na portalach, forach czy blogach.

Do śledzenia pozyskanych linków z zewnętrznych witryn pomogą Ci wyszukiwarka google oraz narzędzie Google Search Console (GSC).

Jak mierzyć zwrot z inwestycji w publikację przepisu kulinarnego

Istnieje kilka różnych sposobów na zarabianie pieniędzy na przepisach kulinarnych.

Zwrot z inwestycji w bloga kulinarnego po czasie
Golden coins and hourglass clock. Return on investment, deposit, growth of income and savings, time is money concept. 3d illustration

Najprostszym sposobem, przynoszącym natychmiastowy (choć często mierny) efekt, jest umieszczenie kodu reklamowego na swojej stronie. Im więcej osób wejdzie i kliknie w reklamę, tym więcej na tym zarobisz. Popularną siecią reklamową jest np. Google AdSense.

Możesz również uzgadniać stawki z klientami bezpośrednio, sprzedając powierzchnię reklamową za pośrednictwem własnej usługi. Jednak tu już musisz dysponować odpowiednimi zasięgami, by takie coś było możliwe.

Spróbuj również tworzyć przepisy lub tutoriale dotyczące gotowania lub pieczenia, gdzie będziesz sprzedawać produkty lub usługi, których używasz w tych przepisach. Np. możesz robić portawy w sławnym robocie kuchennym, po czym sprzedawać tegoż właśnie robota. Lub półprodukty czy akcesoria, których używasz w kuchni.

Możesz również zarabiać pieniądze na marketingu afiliacyjnym. Jeśli polecisz produkt lub usługę w treści swojego przepisu, a ktoś kliknie na link i dokona zakupu, otrzymasz prowizję od tej sprzedaży.

Poziom PRO zarabiania na blogu kulinarnym to stworzenie własnego produktu, który sprzedaż wśród czytelników. Może to być własna książka kucharska, nóż szefa kuchni lub brandowana seria przypraw. Ogranicza Cię wyłącznie Twoja wyobraźnia.

Podsumowując temat pozycjonowania

Wszystko zaczyna się od procesu właściwego pozycjonowania przepisu w wyszukiwarkach. To dzięki niemu przyciągniesz zainteresowane osoby na Twoją stronę i, z czasem, ten ruch zmonetyzujesz.

Dzięki za Twoją uwagę! Udostępnij wpis na socjalach i, koniecznie, zostaw komentarz pod wpisem.